"Nøkkelen til det norske" har jeg skrevet om tidligere i bloggen. I denne artikkelen følte Shazia at ikke barnet hennes ble respektert på skolen av lærere. Selv om de var norske så fikk de et kjema som det sto "for de minoritetsspråklige" på. Sønnen ble også hentet ut for å teste norsken hans. Dette følte Shazia var veldig urettferdig.
Hovedtemaet i debatter er innvandringspolitikk. I debatten fra literaturhuset så kommer det fram mange forskjellige syn på dette temaet. Tybring Gjedde som var "hoved mannen" i debatten mente at innvandringer var alt for stor. Han mente også at vi var for dårlige til å få dem til å være norske; bruke språket norsk og leve som nordmenn. Gjedde var redd for at siden det er så mange innvandrere og de ikke gjør som norske kulturer, så kom de til å gjøre Norge til et land uten norske kulturer.
Sammenligner jeg disse to kom jeg fram til at gjedde ville dele opp klassene for norske og minoritetsspråklige for å holde på den norske kultur. Dette var det Shazia opplevde med sønnen og det henne følte var urettferdig.
Min mening er at alle burde blandes sånn at alle kan føle seg likestilte og riktig behandlet.
Du har fått med det viktigste av debatten i innlegget ditt. Du får også klart og tydelig fram hva som er Tybring Gjedde sine meninger, og hvordan han vil ha klassene i de norske skolene fordi han er redd for den norske kulturen. Du får også fram hvor urettferdig Shazia synes det er at barnet hennes må bli utsatt for dette, selv om han er norsk.
SvarSlett