mandag 14. mars 2011

Musikkvideo


Jeg har valgt å analysere musikkvideoen "if i were a boy - Beyonce".

Hovedpersonene i musikkvideoen er Beyonce og mannen hennes. Beyonce synger om hva henne hadde gjort hvis det var hun som var mannen i huset. Jobben hennes hadde vært politi, hun hadde dratt ut om kveldene mens mannen sitter hjemme og venter på henne, hun tar ikke telefonen når han ringer, og hun flørter med andre uten å bry seg om han. Du får en stor medfølelse med mannen når du ser musikkvideoen. Det er hvert fall det du får inntrykk av i starten. På slutten av videoen ser du at hele historien hennes er bygd opp av hvordan mannen hennes oppfører seg mot henne i dagliglivet. Hun har bare “byttet” person med mannen.

Musikkvideoen og sangen er helt overensstemmende med hverandre. Videoen viser historien til sangteksten henne synger veldig riktig.

Tingene som skjer i denne musikkvideoen tror jeg er normalt for mange par i 20-årene rundt om kring i verden. Jeg tror musikkvideoen vil understreke at ting som dette skjer i mange forhold. For eksempel er mange utro, alle er ikke alltid så omtenksom ovenfor den andre personen, kanskje dem ikke legger merke til det selv? og følelsene fra begge sider er ikke alltid like store.

Denne musikkvideoen fanget oppmerksomheten min mye. Jeg fikk veldig medfølelse for mannen til Beyonce når henne gjorde så mye dumt, men når jeg så på slutten at situasjonen var motsatt ble det annerledes. Det understreket hvor mye Beyonce var lei seg, og hvor uoppmerksom mannen egentlig er.

Musikkvideoen har brukt hjelpemidler som like kameravinkler på begges situasjoner. Jeg tror de har brukt dette hjelpemiddelet fordi da er det lettere å se sammenhengen med videoen og forstå den lettere.

Jeg syntes musikkvideoen er veldig bra fordi den gir sangen en ekstra stor mening og forståelse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar